4 февр. 2012 г.

Бюджетнi права Украiни, Автономноi Республiки Крим та мiсцевих рад народних депутатiв

Бюджетне право Украiни затверджене в Конституцii Украiни. Вiдповiдно до п. 4статгi 85 Конституцii Украiни, до повноважень Верховноi Ради Украiниналежить затвердження Державного бюджету Украiни та внесення змiн до нього,контроль за виконанням Державного бюджету Украiни, прийняття рiшення щодозвiту про його виконання. При цьому, згiдно зi статтею 92 Конституцii,виключно законами Украiни встановлюються Державний бюджет Украiни i бюджетнасистема Украiни. Згiдно зi статтею 95, бюджетна система Украiни будується назасадах справедливостi й неупередженого розподiлу суспiльного багатства мiжгромадянами. Виключно законом про Державний бюджет Украiни визначаютьсябудь-якi видатки держави на загальносуспiльнi потреби, розмiр i цiльовеспрямування цих видаткiв.Держава прагне до збалансованостi бюджету Украiни, а звiти про доходи iвидатки Державного бюджету мають бути оприлюдненi.Статтею 96 Конституцii Украiни передбачається, що Державний бюджет Украiнизатверджуiться щорiчно Верховною Радою Украiни на перiод з 1 сiчня по 31грудня, а за особливих обставин - на iнший перiод. Отже, бюджетний рiкрозпочинаiться 1 сiчня та закiнчується 31 грудня.Кабiнет Мiнiстрiв Украiни не пiзнiше 15 вересня кожного року подає доВерховноi Ради Украiни проект закону про Державний бюджет Украiни нанаступний рiк. Разом iз проектом закону подається доповiдь про хiд виконанняДержавного бюджету Украiни поточного року.Вiдповiдно до статтi 97, Кабiнет Мiнiстрiв Украiни подає до Верховноi РадиУкраiни звiт про виконання Державного бюджету Украiни.Контроль за використанням коштiв Державного бюджету Украiни, згiдно зiстатею 98 Конституцii Украiни, вiд iменi Верховноi Ради Украiни здiйснюєРахункова палата.Конституцiiю Украiни не тiльки затверджено положення щодо державногобюджету, а й визначено, згiдно з п. 4 статгi 138, що Автономна РеспублiкаКрим має право розробляти, затверджувати та виконувати бюджет АвтономноiРеспублiки Крим на основi єдиноi податковоi i бюджетноi полiтики Украiни.Аналогiчно, згiдно зi статтею 143 Конституцii Украiни, обласнi i районнiради затверджують обласнi та районнi бюджети, якi формуються з коштiвдержавного бюджету та вiдповiдно розподiляються мiж територiальнимигромадами або спрямовуються на виконання спiльних проектiв. Це положенняпiдтверджується i статтею 142 Конституцii, згiдно з якою держава бере участьу формуваннi доходiв бюджетiв мiсцевого самоврядування, фiнансове пiдтримуємiсцеве самоврядування. В цьому зв'язку необхiдно пiдкреслити положення,затверджене в Конституцii, про те, що витрати мiсцевого самоврядування, якiвиникли внаслiдок рiшень органiв державноi влади, компенсуються державою.У Конституцii Украiни, як бачимо, чiтко визначено бюджетний процес.Бюджетний процес - це регламентований законодавством порядок: складання,розгляду та затвердження бюджетiв, iх виконання i контролю за iх виконанням,затвердження звiтiв про виконання бюджетiв, що входять до бюджетноi системиУкраiни.Державний бюджет Украiни затверджується законом Украiни, республiканськийбюджет Автономноi Республiки Крим затверджується її Верховною Радою, амiсцевi бюджети - вiдповiдно обласною, мiською, районною, районною в мiстi,селищною, сiльською радами (Закон Украiни "Про бюджетну систему Украiни" вiд29 червня 1995 року).Бюджетнi права - це сукупнiсть юридичних норм, що визначають бюджетнийустрiй, склад доходiв i видаткiв бюджетiв, регулюють права органiв дерхавноiвлади й управлiння по складанню, затвердженню i виконанню бюджету, а такожпорядок затвердження звiтiв про виконання бюджетiв.Загальнi основи бюджетних прав Украiни, Автономноi Республiки Крим тамiсцевих рад народних депутатiв встановленi Конституцiiю Украiни. Бюджетнiправа регулюються Законом Украiни "Про бюджетну систему Украiни" та ЗакономУкраiни про мiсцеве самоврядування. Вiдповiдно до чинних законодавчих та нормативних документiв, до вiданнядержавноi виконавчоi влади та виконавчих органiв мiсцевих рад народнихдепутатiв належать складання проекту бюджету згiдно з основними напрямамибюджетноi полiтики (визначеними вiдповiдно Верховною Радою Украiни,Верховною Радою Автономноi Республiки Крим, мiсцевими радами народнихдепутатiв), виконання бюджету та контроль за цiльовим, економним iефективним використанням видiлених бюджетних коштiв.До вiдання Верховноi Ради Украiни, Верховноi Ради Автономноi РеспублiкиКрим, мiсцевих рад народних депутатiв належать визначення основних напрямiвбюджетноi полiтики, розгляд проекту вiдповiдного бюджету, внесення змiн тадоповнень до затвердженого бюджету, контроль за виконанням бюджету, зацiльовим, економним використанням бюджетних коштiв через Рахункову палату,затвердження звiту про виконання бюджету.Верховна Рада Украiни визначає основнi напрями бюджетноi полiтикиспецiальною постановою, яка в загальному виглядi окреслює прiоритетибюджетноi полiтики держави на наступний бюджетний рiк.Втручання iнших органiв i органiзацiй у процес складання, затвердження тавиконання бюджету не допускається, крiм виняткiв, встановлених законамиУкраiни. Усi доходи та видатки бюджету класифiкуються за однорiднимиознаками, що забезпечує загальнодержавну i мiжнародну порiвнюванiстьбюджетних даних.Положення, закрiпленi в Конституцii Украiни в галузi бюджетних вiдносин тазаконодавчих i нормативних актах, свiдчать, що в сучасних умовах рiзкозростала роль Державного бюджету в розвитку економiки та соцiально-культурноiсфери й правового регулювання вiдносин, якi iснують у галузi бюджетноiдiяльностi.Правове регулювання бюджетних вiдносин - це регулювання вiдносин, якiвиникають мiж рiзними гiлками влади i управлiння при визначеннi бюджетiвдержави, формуваннi доходiв i видаткiв та розподiлi і перерозподiлi коштiвмiж рiзними ланками бюджетноi системи, а також вiдносин, що виникають припроведеннi бюджетного процесу.Бюджетно-правовим регулюванням є усi форми законодавчого або нормативноговпливу держави на органи управлiння всiх рiвнiв в галузi бюджету, починаючиз затвердження державного бюджету Верховною Радою Украiни чи прийняттярiшення мiсцевими радами про затвердження мiсцевих бюджетiв i доправовiдносин, якi виникають мiж органами управлiння i бюджетними установамита службовими особами (розпорядниками кредитiв).У Законi про затвердження Державного бюджету та у рiшеннях мiсцевих органiввлади про затвердження мiсцевих бюджетiв встановлюються правовi норми, якiпередбачають можливiсть органiв державного управлiння i бюджетних установдiяти певним чинним, а також дозволи чи заборони. Дозвiл i заборона в галузiбюджету мають категоричний характер. Наприклад, Законом про Державний бюджетпередбачається надати тiй чи iншiй областi в обласний бюджет субвенцiю всумi 1 млн грн.; це категорична норма, вона означає, що Мiнфiн Украiнизобов'язаний виконати цей припис i передати кошти вказаному в Законiобласному бюджетовi. Держава, таким чином, визначає правила поведiнки державних органiв iслужбових осiб у процесi затвердження й цiльового використання бюджетнихкоштiв, а також у ходi контролю за їх надходженням, а в разi невиконання цихправил забезпечує реалiзацiю своiх прав примусово. Наприклад, та чи iншаобласть зарахувала в дохiд своiх бюджетiв акцизний збiр, який повинензараховуватись у Державний бюджет. В такому разi належнi кошти примусововилучаються з доходiв обласного бюджету i зараховуються в Державний бюджет,а службовi особи, якi допустили порушення, притягаються до вiдповiдальностi.Бюджетно-правова норма визначає права i обов'язки органiв управлiнняадмiнiстративних територiй та вказує обставини, за яких учасники цихвiдносин стають виконавцями даних прав i обов'язкiв, а також передбачаєвiдповiдальнiсть за невиконання цих вимог. За характером дiїбюджетно-правовi норми можна подiлити на такi, що дiють:- на територii Украiни;- на територii Автономноi Республiки Крим i областей;- на територii адмiнiстративно-територiальних одиниць (мiста, району,селища, села).Регулювання бюджетноi дiяльностi за допомогою правових норм надаєекономiчним вiдносинам державний чи територiальний захист; економiчнiвiдносини набувають при цьому сили прав i обов'язкiв, у межах яких дiютьдержавнi органи.Можна видiлити три особливостi бюджетно-правових вiдносин:- вони виникають i дiють у бюджетнiй сферi дiяльностi, зумовлюються станомекономiки i пов'язанi з розподiлом валового внутрiшнього продукту;- однiєю iз сторiн у них i держава чи мiсцевi органи влади;- вони виникають, змiнюються або припиняються тiльки на основi законодавчихчи нормативних актiв.Особливiстю бюджетно-правових норм є те, що вони встановлюють правилаповедiнки для особливого кола суб'єктiв, якими i державнi органи влади йуправлiння, з одного боку, i бюджетнi установи й органiзацii та платникиподаткiв i зборiв - з другого.Кожен суб'єкт цих вiдносин бере участь у розподiлi доходiв i видаткiв мiжбюджетами, одержаннi бюджетних асигнувань, у складаннi, розглядi,затвердженнi i виконаннi бюджету. Першими суб'єктами виступають ВерховнаРада i мiсцевi органи влади, вищi центральнi i мiсцевi органи державногорегулювання.Особливе мiсце серед суб'єктiв бюджетних правовiдносин посiдаютьМiнiстерство фiнансiв Украiни та фiнансовi органи, якi в бюджетнихправовiдносинах пов'язанi як з соцiально-культурними сферами, так iгосподарськими. Саме вони дiють вiд iменi держави та вступають в бюджетнiправовiдносини з усiма органами влади i управлiння, якi планують надходженнядоходiв, розподiляють видатки мiж галузями i в самих галузях.
Share:

Related Posts:

0 коммент.:

Отправить комментарий

Общее·количество·просмотров·страницы

flag

free counters

top

Технологии Blogger.