20 июн. 2011 г.

Drept Financiar

DEFINITIA DREPTULUI FINANCIAR.

Reglementarea relaюiilor financiare, potrivit necesitгюilor, conюinutului єi cuprinsului finanюelor publice, include:
- constituirea єi utilizarea fondului bugetar al statului;
- constituirea єi utilizarea fondului de asigurгri sociale de stat єi a fondului de ajutor de єomaj;
- constituirea єi utilizarea fondurilor bгneєti proprii ale regiilor autonome єi ale instituюiilor publice;
- emisiunea monetarг;
- circulaюia monetarг cu numerar єi fгrг numerar;
- regimul juridic al valutei;
- politica fiscalг a statului;
- controlul financiar;
- organizarea гi funcюionarea aparatului financiar, bancar єi de credit.
Оn indeplinirea sarcinilor sale, statul, reglementeazг toate aceste relaюii financiare care, astfel, devin raporturi juridice financiare.
Dreptul financiar poate fi definit ca fiind format din totalitatea actelor normative care reglementeazг relaюiile de constituire, repartizare єi utilizare a fondurilor bгneєti ale statului єi ale instituюiilor publice, destinate satisfacerii sarcinilor social-economice ale societгюii.
Prin intermediul finanюelor publice se asigurг constituirea, repartizarea єi utilizarea eficientг a banului public pentru sporirea producюiei de mгrfuri, dezvoltarea forюelor de producюie, dezvoltarea оnvгюamвntului єi culturii, ocrotirea sгnгtгюii, etc.

NORMELE DE DREPT FINANCIAR

Din definiюia dreptului financiar rezultг cг acesta reprezintг un ansamblu de norme juridice care sunt de drept financiar оn virtutea aceea ce reglementeazг,deci datoritг faptului cг reglementeazг relaюii,acte єi operaюiuni financiare privind ondurile bгneєti ale statului єi ale instituюiilor,оntreprinderilor єi organizaюiilor de stat.
Normele de drept financiar se disting faюг de celelalte norme juridice instituite de cгtre organele de stat prin acest obiect specific-financiar-de reglementare.Acest obiect specific reprezintг criteriul esenюial єi unic de recunoaєtere a normelor de drept financiar,deoarece,din punctul de vedere al formelor de exprimare ale dreptului,normele de drept financiar se оntвlnesc atвt оn cuprinsul actelor normative emise pentru reglementarea anumitor relaюii,acte,operaюiuni financiar,cвt єi оn cuprinsul unor acte normative care,оn principal,reglementeazг relaюii de naturг diferitг.Astfel,marea majoritate a normelor dedrept financiar sunt cuprinse оn Legea finanюelor,legile bugetare,legile єi decretele privind impozitele,asigurгri de stat rpin efectul legii єi оn alte acte normative emise pentru domeniul financiar.Spre deosebire de acestea,normele juridice privind taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat datoratг bugetelor locale de cгtre unitгюile economice sunt cuprinse оn legea cu privire la fondul funciar;normele juridice privind оncasarea amenzilor administrative оn folosul bugetului de stat,care instituie astfel unvenit bugetar,sunt cuprinse оn legea referitoare la stabilirea єi sancюionarea contravenюiilor etc.
Normele de drept financiar,au,la fel cele mai multe norme juridice,un caracter general,impersonal,deci,
Privesc un numгr nedeterminat de subiecte de drept єi se aplicг repetat оn timp,ori de cвte ori sunt condiюiile vizate de ele.Pe lвngг acestea,unele norme de drept financiar au caracter individual оn virtutea anumitor necesitгюi financiare concrete.Astfel,legile de adoptare a bugetelor de stat,pe lвngг dispoziюii generale,cuprind єi dispoziюii care stabilesc individual cuantumul unor subvenюii acordate pentru completarea veniturilor proprii ale unor bugete locale etc.
Оn ceea ce priveєte structura logio-juridicг,normele de drept financiar cuprind єi ele trei elemente specifice normelor juridice:ipoteza,dispoziюia єi sancюiunea,cu unele particularitгюi determinate de specificul financiar al obiectului de reglementare єi de interesul financiar al statului.
Ipoteza nomei de drept financiar prevede condiюiile sau оmprejurгrile оn care urmeazг sг se aplice dispoziюia cuprinsг оn aceste norme juridice.Astfel,de exemplu,Legea finanюelor prevede cг “venitul naюional,ca valoare nou creatг оn industrie,agriculturг,construcюii,transporturi єi оn alte domenii,reprezintг sursa de bazг a fondurilor bгneєti ce se constituie оn economie”.Оn acest sens,cele mai importante fonduri bгneєti necasare trebuinюelor obєteєti,оn societatea noastrг se constituie pe baza repartizгrii venitului naюional,оn condiюiile оn care cea mai mare parte a acestui venit este realizatг оn industrie,agriculturг єi construcюii.
Dispoziюia normei de drept financiar prevede conduita subiectelor vizate de aceastг normг,fie obligвnd aceste subiecte sг acюioneze оntr-un anumit fel,sг acorde ori sг plгteascг anumitesume de bani etc,fie permiювndu-le sг-єi constituie єi sг оntrebuinюeze anumite fonduri bгneєti,fie interzicвndu-le sгvвrєirea unor acte sau operaюiuni.Deci,din punctul de vedere aldispoziюiei pe care o cuprind,normele de drept financiar pot fi onerative,permisive єi prohibitive.
Cele mai multe dintre normele de drept financiar cuprind dispoziюii onerative,deoarece sunt instituite оn virtutea necesitгюilor economice,ale formгrii fondurilor bгneєti necesare fondurilor bгneєti necesare trebuinюelor obєteєti.Potrivit acestor necesitгюi,,prin normele de drept financiar se stabilesc cu preponderenюг оn mod onerativ formarea fondurilor bгneєti obєetєti prin plгюi obligatorii de impozite,taxe etc. ale unitгюilor economice єi persoanelor fizice,modul de repartizare de cele mai multe ori obligatoriu a acestor fonduri bгneєti,ca єi utilizarea acestor fonduri bгneєti оn limitele prevederilor planurilor financiare,cu documentaюia єi justificarea corespunzгtoare.De exemplu,Legea privind impozitul pe fondul de retribuire prevede onerativ cг “unitгюile economice de stat єi instituюiile de stat sunt obligate sг plгteascг un impozit asupra fondului total de retribuire”;Legea finanюelor prevede onerativ cг “veniturile єi cheltuielile prevгzute оn bugetul de stat se repartizeazг pe trimestre,оn funcюie de sarcinile de plan desfгєuarate єi оn termenele legate de vгrsare a veniturilor єi de efectuare a plгюilor”;Decretul cu privire la asigurгrile prevede onerativ cг оn cadrul asigurгrii prin efectul legii a cгlгtorilor “pretenюiile asiguratului sau moєtenitorilor sгi faюг de organizaюiile care transportг cгlгtori,оn legгturг cu accidentul produs єi cu urmгrile acestuia,se sting оn limita sumei asigurate plгtite.
IZVOARELE DREPTULUI FINANCIAR

Izvoarele dreptului financiar sunt alcгtuite din totalitatea actelor normative care reglementeazг raporturile juridice financiare. Оn raport de gradul de generalitate sau specificitate, se disting urmгtoarele izvoare:

A. IZVOARE COMUNE ALE DREPTULUI FINANCIAR

Astfel, оn ierarhia izvoarelor, comune distingem ca prim izvor de drept financiar - Constituюia. Legea fundamentalг a югrii prevede dispoziюii referitoare la elaborarea, aprobarea єi executarea bugetului public naюional єi a contului de incheiere a exerciюiului bugetar, de asemenea prin normele constituюionale sunt stabilite competentele statului cu privire la gestiunea banului public, sarcini referitoare la controlul execuюiei bugetare, politica valutarг, politica fiscalг etc.
Ca izvoare comune se mai disting, legile ordinare ale parlamentului, decretele prezidenюiale єi hotгrвrii ale guvernului.

B.IZVOARE SPECIFICE ALE DREPTULUI FINANCIAR

Izvoarele specifice sunt actele normative care cuprind dispoziюii referitoare la relaюiile financiare. Ca izvoare specifice ale dreptului financiar citгm:
- Legea nr. 72/1996, publicatг оn M.Of. nr. 152/17 iulie 1996.
Aceastг lege defineєte sfera de cuprindere a finanюelor publice, єi anume: elaborarea, aprobarea єi execuюia bugetului public naюional, stabilirea єi perceperea impozitelor, taxelor єi altor venituri ale statului, utilizarea mijloacelor financiare ale organelor puterii legislative, judecгtoreєti єi executive, ca єi controlul modului de folosire a mijloacelor materiale єi bгneєti aparюinвnd instituюiilor publice, regiilor autonome, precum єi a capitalului social investit de stat оn societгюile comerciale. Оn lege este precizatг aria de cuprindere a instituюiilor publice care cuprind Preєedenюia Romвniei, Guvernul, ministerele, celelalte organe ale administraюiei de stat, precum єi instituюiile de stat de subordonare centralг єi localг.
Sub acest aspect, legea finanюelor publice cuprinde principiile єi normele de bazг ale activitгюii financiare a statului, constituind cadrul legislativ general al finanюelor publice. Оn acest sens, Legea finanюelor publice este o reglementare la nivel de lege-cadru.
Referitor la reglementarea relaюiilor financiare ale statului, Parlamentul a adoptat o serie de legi privind:
- Activitatea bancarг (Legea nr. 58/1998);
- Statutul Bгncii Naюionale a Romвniei (Legea nr. 101/1998);
- Impozitul pe profit (Ordonanюa Guvernului nr. 70/1994, republicatг).
- Ordonanюa Guvernului privind impozitul pe venit nr. 73/1999;
- Organizarea єi funcюionarea controlului financiar єi a Gгrzii financiare (Legea nr. 30/1991);
- Tariful vamal de import din 1 ianuarie 2000.
- H.G. nr. 443/1990, privind stabilirea taxelor consulare;
- Legea nr. 45/1992, privind stabilirea nivelului unor taxe оn sume fixe, datorate statului оn lei de persoanele fizice єi juridice єi introducerea taxei asupra mijloacelor de transport cu tracюiune mecanicг de regiile autonome, societгюile comerciale єi de ceilalti agenюi economici organizaюi ca persoane juridice;
- Ordinul ministrului finanюelor nr. 817/1998, pentru aprobarea regulamentul privind organizarea єi funcюionare a Gгrzii financiare;
- Regulamentul B.N.R. nr. 2 din 1996, privind operaюiunile cu numerar;
- Regulamentul nr. 1/1991 privind operaюiunile curente єi transferurile de capital cu mijloace de platг straine, publicat in M.Of. nr. 101 din 13 mai 1991.

DREPTUL FINANCIAR ОN CADRUL SISTEMULUI DE DREPT

Sistemul dreptului nostru este caracterizat atвt prin unitatea esnюialг a tuturor normelor juridice de a exprima voinюele єi interesele poporului muncitor,cвt єi prin оmpгrюirea acestor norme de ramuri dupг specificul relaюiilor sociale pe care le reglementeazг.Оntre aceste ramuri,dupг dreptul constituюional єi dreptul administrativ,este enumerat єi dreptul financiar cuprinzвnd totalitatea normelor juridice care reglementeazг activitatea financiarг a organelor de stat,оntocmirea єi executarea bugetului de stat,creditul,asigurгrile etc.Dreptul financiar este prezentat ca una dintre ramurile sistemului de drept єi оn lucrгrile de specialitate juridicг financiarг din statul nostru єi din celelalte state.
Dreptul financiar este o ramurг a sistemului dreptului din statul nostru,Datoriitг faptului cг are un obiect de reglementare propriu,indiferent dacг acest obiect este denumit relaюii financiare,acte єi operaюiuni financiare,ori constituirea,repartizarea єi оntrebuinюarea fondurilor bгneєti necesare statului,satisfacerii trebuinюelor generale ale societгюii.Datoritг acestui obiect propriu de reglementare cu specificul “financiar”,distinct de al celorlalte ramuri de drept,єi avвnd оn vedere cг obiectul propriu al reglementгrilor juridice este criteriul principal єi funadamental оn stabilirea ramurilor de drept,dreptul financiar este prezentat,ca una dintre ramurile sistemului de drept.
Pe lвngг obiectul propriu єi specific de reglementare,dreptul financiar este important pentru оntreaga activitate de stat,pentru оndeplinirea practicг a funcюiilor statului,pentru оndeplinirea Programului de fгurire a societгюilor multilateral dezvoltate.Aceastг importanюг reprezintг єi ea un argument pentru situaюia dreptului financiar de ramurг a sistemului de drept din statul nostru.


Activitatea financiara a statului

Statul asigurг cadrul juridic-legislativ pentru desfгєurarea activitгюii economice єi condiюiile de exercitare a liberei iniюiative de cгtre agenюii economici. Оn anumite imprejurгri, statul ia mгsuri pentru a susюine economia оn ansamblu sau numai unele domenii єi zone, acordг subvenюii, mediazг оn conflictele de muncг.
Implicarea statului оn activitatea economico-financiarг se realizeazг єi prin alte moduri. De exemplu оn toate югrile existг un numгr de firme aparюinвnd administraюiei de stat, centrale sau locale, care produc bunuri єi servicii єi funcюioneazг оncadrвndu-se оn economia de piaюг. Statul plгteєte numeroase salarii personalului care lucreazг оn administraюie, оncaseazг impozite de la toюi agenюii economici cu venituri ce depгєesc un anumit nivel, impozite care оn unele югri reprezintг ponderi importante din produsul naюional, finanюeazг investiюii, acordг ajutoare, este un mare consumator de bunuri єi servicii pentru administraюie єi armatг.
Implicarea statului оn economie este, efectiv limitatг datoritг faptului cг:
a) aceasta este оntotdeaunг rezultatul unui anumit raport de interese, foarte fragil, оntre cei pro єi contra unei anumite implicгri. Modificarea marjei de implicare оntr-o direcюie poate avea loc numai оn limitele permise de realizarea unui raport de interese favorabil schimbгrii, altfel aceasta ar fi respinsг;
b) economia оn ansamblul sau este o realitate formatг prin acюiunea concomitentг a tuturor agenюilor economici cгrora statul nu le poate dicta ce sг facг, libertatea lor, hotгrвtг оn mod democratic, rгmвnвnd sacrг єi inviolabilг;
c) organele administraюiei de stat, centrale єi locale, deєi sunt numeroase, fiecare poate sг acюioneze cвt оi permite autonomia sa, ceea ce determinг o limitare generalг a implicгrii statului оn economie.
Cea mai amplг implicare a statului оn economia de piaюг se realizeazг prin resursele sale financiare єi are loc юn dublu sens:
- cвnd se formeazг aceste resurse prin preluarea unei pгrюi, mai mari sau mai mici, din veniturile agenюilor economici;
- cвnd sunt cheltuite, pentru realizarea obiectivelor urmгrite.
Resursele financiare єi cheltuielile statului se concentreazp оn bugetul central, elaborat de puterea executivг (guvernul) єi bugetele locale, elaborate de administraюiile locale.
Bugetul este format din douг pгrюi, adicг, venituri єi cheltuieli, fiecare dintre acestea fiind detaliate pe capitole, adicг pe surse de venituri єi obiective de cheltuieli.
Bugetul se stabileєte anticipat pe un an (care poate sг coincidг sau nu cu cel calendaristic), iar veniturile єi cheltuielile sale sunt оn funcюie de evoluюia pe care se estimeazг cг o va avea economia.
Principalele capitole la venituri sunt: impozite єi taxe pe venituri industriale, agricole, comerciale, bancare etc., cotizaюii pentru asigurгrile sociale єi venituri de la intreprinderile de stat, iar la cheltuieli: funcюionarea administraюiei publice, apгrare, оnvгюгmвnt, asigurгri єi asistenюa socialг, locuinюe єi afaceri economice.
La venituri, ponderea cea mai mare o au impozitele (pвnг la 70%) єi cotizaюiile pentru asigurгri sociale (pвnг la 15%). La cheltuieli, capitolul pentru asigurгri ocupг locul cel mai important (pвnг la 47%), dupг care urmeazг, оn югrile dezvoltate, capitolul apгrare (pвnг la 24%).
Atвt оn elaborarea, cвt єi оn execuюia bugetului se urmгreєte echilibrarea veniturilor cu cheltuielile. Оn cazul оn care, totalul cheltuielilor depгєeєte veniturile, bugetul este deficitar. Pentru a susюine totuєi cheltuielile fгrг acoperire оn venituri, statul recurge fie la оmprumuturi (interne єi externe), fie la emisiune de bani fгrг acoperire оn bunuri єi servicii (inflaюie), fie la amвndouг soluюiile. Оmprumuturile fгcute pentru acoperirea deficitului bugetar reprezintг datoria publicг.
Cвnd deficitul se manifestг pe termen scurt, poate avea asupra economiei anumite efecte stimulative, dar dacг se perpetueazг оn timp оndelungat are efecte negative sigure.
Оn cazul оn care veniturile depгєesc cheltuielile, bugetul este excedentar. Peste un anumit nivel, considerat minim, excedentul bugetar are efecte negative asupra economiei оntrucвt lasг nefolosite, sau amвnг folosirea pentru mai tвrziu a unor resurse financiare importante care ar putea contribui la sporirea producюiei de bunuri єi servicii.

ЄTIINЮA DREPTULUI FINANCIAR

Єtiinюa finanюelor cerceteazг relaюiile economice care alcгtuiesc finanюele din statul nostru.Pornind de la legitatea categoriilor categoriilor aconomice,єtiinюa finanюelor explicг esenюa economicг a relaюiilor financiare єi urmгreєte perfecюionarea acestor relaюii,a formelor organizatorice financiar-bancare єi a operaюiunilor tehnico-financiare,оn vederea constituirii,repartizгrii єi оntrebuinюгrii cвt mai eficiente a fondurilor bгneєti destinate trebuinюelor obєteєti specifice construcюiei societгюii multilateral dezvoltate.
Єtiinюa dreptului financiar cerceteazг normele єi instituюiile financiare pornind de la generalizгrile єtiinюei finanюelor,potrivit corelaюiei dintre relaюiile economice єi expresia lor juridicг
Оn timp ce єtiinюa finanюelor este o parte a economiei politice,єtiinюa dreptului financiar este o parte a єtiinюelor juridice.Оnsг,atвt єtiinюa finanюelor,cвt єi єtiinюa dreptului financiar fac parte din єtiinюele sociale,concomitent cu economia politicг єi cu celelate ramuri ale єtiinюei dreptului.
Єtiinюa dreptului cerceteazг normele juridice privind bugetul de stat,inclusiv veniturile єi cheltuielile acestui buget,formarea єi repartizarea fondurilor bгneєti ale unitгюilor de stat,organizarea єi planificarea creditului,asigurгrile prin efectul legii de bunuri єi persoane,emisiunea єi circulaюia monetarг,precum єi controlul financiar.
Оn etapa actualг єtiinюa dreptului financiar urmгreєte perfecюionarea continuг a reglementгrii financiare єi оndrumarea aplicгrii practice a acestei reglementгri,potrivit directivelor cuprinse оn Programul Social Democrat de fгurire a societгюii multilaterale dezvoltate.
ОN concordanюг cu obiectul dreptului financiar єi al єtiinюei acestui drept,disciplina de оnvгюгmвnt a dreptului financiar cerceteazг єi prezintг noюiunile teoretice єi ale aplicгrii practice a normelor de drept financiar оn vigoare,instituite de organele statului nostru єi privind bugetul de stat,veniturile єi cheltuielile bugetare,fondurile bгneєti ale instituюiilor єi оntreprinderilor de stat,formele єi condiюiile creditului,asigurгrile prin efectul legii de bunuri єi persoane,emisiunea єi circulaюia monetarг,precum єi controlul financiar
Оn concluzie,disciplina de оnvгюгmвnt a dreptului financair studiazг noюiunile teoretice єi ale aplicгrii practice a normelor juridice privind:
- organizarea bugetului de stat єi procedura оntocmirii,adoptгrii єi executгrii
acestui buget;
- veniturile bugetului de stat єi realizarea lor;
- Cheltuielile bugetare єi realizarea lor;
- formarea єi repartizarea fondurilor bгneєti ale intreprinderilor єi
organizaюiilor economicede stat;
- formele єi condiюiile creditului
- reglementarea refacerii mijloacelor de producюie distruse neprevгzut єi
asigurгriole prin efectul legii de bunuri єi persoane;
- emisiune monetarг,planificarea circulaюiei bгneєti interne,decontгrile fгrг
numarar,precum єi alte mijloace de platг strгine;
- organizarea,formele єi procedura controlului finaciar.
Share:

Related Posts:

0 коммент.:

Отправить комментарий

Общее·количество·просмотров·страницы

flag

free counters

top

Технологии Blogger.